Skip to content

Vintage vs. Second hand

Ianuarie 29, 2009

9445

Iata ce indrazneste sa spuna aici, pe site-ul tabu, o domnita neavizata, necioplita si mai ales, nepretuita, o oarecare oanamarrria, despre moda asta noua, vintage. E reconfortant sa vezi ca exista oameni care chiar le stiu pe toate. :P

p.s. daca va uitati cu atentie la fotografie, veti observa ca nici nu stie sa-si calce hainele.

E mai usor, de fapt, sa pun textul aici, I guess. Luati aminte, poate invatati si voi ceva. :)

Cum toate revistele vă îmbată cu Gucci, Chanel, Mango şi Zara, probabil o să vi se pară ciudat că eu am să vă vorbesc despre second-hand. Deşi nu ar trebui să vă pară, dacă aţi observat că în sfârşit a început şi societatea noastră să evolueze, cel puţin în ce priveşte moda…

Termenul vintage este foarte vehiculat de câteva sezoane încoace, dar mă îndoiesc că cineva ar vrea să-l asocieze cu noţiunea de “second-hand”. De ce? Pentru ca românii sunt cam snobi. Din păcate, majoritatea cauta frumosul în “branduri.” Pentru mulţi, tot ce e “de marcă” e neapărat de bun gust. Toţi vrem să fim originali, dar n-o să ne prea iasă dacă ne oprim mereu la aceleaşi magazine cu care suntem obişnuiţi.

Pentru început, să facem o diferenţiere în termeni, ca să lămurim cum stă treaba cu trendul vintage. Pentru că este totuşi o diferenţă între „vintage” si “vechi”.

În general, cam tot ce s-a produs înainte de 1920 intră în categoria “antique”. De obicei, hainele de acest tip au mărimi mici şi sunt confecţionate din materiale foarte delicate. Tocmai de aceea, sunt colecţionate sau expuse în muzee, şi nu purtate.

Vintage este considerată îmbrăcămintea produsă între anii 1920 şi sfârşitul anilor 1970, dar mulţi extind categoria până la mijlocul anilor 1980.

În magazinele second-hand, se găsesc de obicei haine produse spre sfârşitul anilor ‘80, ce se pot încadra în curentele actuale. De multe ori, ele nu sunt mai vechi de trei-patru ani. Daaar, ceea ce e foarte bine de ştiut este că, de multe ori, o grămadă de haine, încălţăminte şi accesorii vintage se strecoară în aceste magazine. Şi dacă în magazinele cu specialitate vintage ele sunt destul de scumpe, în second-hand le poţi achiziţiona la un preţ de nimic.

Ar mai fi şi magazinele de caritate, care nu sunt încă populare la noi, unde se doneaza haine în scopuri caritabile pentru organizaţii ca Armata Salvării, Crucea Roşie etc. Tot ce se obţine în urma vânzării produselor din aceste magazine, se donează organizaţiilor respective. Şi, pentru că e vorba de produse donate, sunt vândute la preţuri foarte mici. Plus că ai satisfacţia că ai făcut un gest generos.

Dintre toate acestea, preferatele mele rămân magazinele second-hand şi o să explic de ce.

În primul rând, trebuie să menţionez că sunt o persoană  originală şi niciodată nu “m-a lăsat inima” să port ce e în tendinţe, pentru că nu-mi plac uniformele. Ăsta a fost şi unul dintre multele motive pentru care nu mi-a plăcut şcoala, dar asta e altă poveste…

Aşadar, destule fete îmi admirau originalitatea ţinutelor, dar toate “minunile” cu care eram îmbrăcată îşi pierdeau valoarea în ochii lor când le spuneam că sunt cumpărate „la second.” De ce? Snobism şi idei preconcepute, bănuiesc.

Astăzi, în sfârşit, s-a extins şi la noi curentul vintage, şi toată lumea a luat cu asalt târgurile de vechituri şi magazinele online de haine vintage, care au apărut peste noapte şi s-au înmulţit continuu. Totuşi, în mod ciudat, majoritatea acestor oameni care cumpără haine vintage de pe internet, nu ar călca în ruptul capului într-un second-hand. De ce? Cred că am menţionat mai sus motivele, şi n-aş vrea să mă repet…Deci ne modernizăm, purtăm şi vintage dacă aşa e la modă, depăşim anumite bariere, dar…”nu părăsim incinta”, cum s-ar zice.

Dar există şi un alt mod de a privi magazinele second.

În străinătate, mai ales în ţările nordice şi foarte dezvoltate (Norvegia, Suedia, Finlanda etc.),  tinerii au lansat o mişcare ce s-ar putea numi “hipster” sau “indie”. Termenii aceştia definesc tineri adulţi urbani interesaţi de moda şi cultura anti-mainstream. Pentru ei e frumos exact ceea ce majoritatea oamenilor nu apreciază.

Ei îşi procură majoritatea hainelor din magazine second, de la târguri de vintage, de la bunici şi mătuşi, sau chiar şi le confecţionează singuri. Astfel de personaje interesante puteţi găsi pe site-ul de fashion http://www.hel-looks.com/, care este dedicat modei de stradă din Helsinki, capitala Finlandei. Fotografiile sunt făcute pe străzile şi în cluburile din Helsinki, iar majoritatea oamenilor care apar pe site spun că şi-au procurat hainele de la magazine de caritate sau second-hand.

De obicei, tinerii “hipster” sunt asociaţi cu muzica indie şi se inspiră din filme indie, sunt vegetarieni sau vegani, cumpără doar produse organice şi merg cu bicicleta. Consideră achiziţionarea de haine second-hand un mod de a fi ecologişti, un fel de reciclare a hainelor.

Curentul “hipster” s-a extins şi la noi, şi acest gen de tineri pot fi întâlniţi la MNAC (Muzeul Naţional de Artă Contemporană), la târgurile de vechituri “My Grandma’s Backyard”, şi în general la toate eventurile cu caracter underground.

Un site de fashion autohton, asemănător cu cel din Helsinki, este http://www.urbnstyle.blogspot.com/, unde apar tineri urbani surprinşi la acest gen de evenimente în Bucureşti.

Cât despre site-urile cu haine vintage, sunt foarte încântată că au devenit populare şi la noi, dar aş avea nişte atenţionări de făcut.

În primul rând, multe dintre aceste site-uri au doar haine vechi, iar vechi nu e totuna cu vintage, după cum am clarificat mai devreme. Deci nu se merită să plătiţi sume prea mari pentru nişte produse pe care le-aţi putea găsi cu uşurinţă în magazine second, la preţuri minuscule.

La urma urmei, proprietarii acestor site-uri fac de multe ori munca de a alege şi recondiţiona produsele în locul tău, crescând în schimb destul de mult preţul lor.

Aţi putea încerca, mai bine, să daţi o tură prin second-uri şi să vă alegeţi singure ce vă place. Daca nu suntem „neiniţiate” în arta cumpărăturilor second, vă avertizez să nu vă lăsaţi intimidate de aspectul haotic al acestor magazine.
De multe ori e foarte fun să cauţi printre atâtea haine unicat pe cea potrivită ţie, mai ales daca iei şi o prietenă cu tine. Ca să nu pierzi prea mult timp, încearcă să „scanezi” din priviri produsele, oprindu-te doar la culorile şi texturile care-ţi fac cu ochiul.

E bine de ştiut că fiecare dintre aceste magazine au zile speciale de reduceri, care dau o nouă definiţie noţiunii de ieftin.

Un magazin second-hand foarte mare găseşti pe şos. Ştefan cel Mare nr.234, unde sunt reduceri la începutul fiecarei săptămâni. Pe şos. Mihai Bravu nr.288, este unul care aduce marfă nouă foarte des, deci şansele de a găsi produse de foarte bună calitate sunt mai mari. Pe şos. Viitorului nr.182 găsiţi un SH specializat pe haine pentru femei.

Tot pe şoseaua Mihai Bravu, cum mergi pe partea stângă de la Obor, este “Second Mania”, care le va încânta pe amatoarele de “branduri”, pentru că magazinul e specializat pe comercializarea de produse ale unor firme foarte cunoscute.

O alternativă la SH sunt târgurile de vechituri situate în diverse oraşe: Craiova, Târgu-Jiu, Braşov. Aici produsele sunt atât de variate, încât e imposibil să pleci cu mâna goală. Un alt atu al acestor târguri este posibilitatea de a negocia. Dacă te pricepi, ajungi de la un preţ de câteva zeci de lei la unul de doar câţiva lei. Din păcate, nu avem un târg de genul acesta şi în Bucureşti, deci locuitoarele capitalei nu pot profita de ele decât călătorind.

Acestea fiind zise, sper că am reuşit să vă ofer o perspectivă mai tentantă asupra magazinelor second-hand, şi poate în viitor o să vă gândiţi de două ori înainte să le ocoliţi.

Wednesday October 8, 2008

16 comentarii leave one →
  1. Martie 2, 2009 7:32 pm

    buna anca ma numesc am inceput o mica afacere de hainute vintage si ma gandeam daca imi poti da niste sfaturi de unde pot lua haine vintage in bucuresti brasov poate crezi ca gasesc in sh rochite gen vintage sa pot tine piept concurentei?:0
    ;)
    merci pup

  2. Martie 2, 2009 7:33 pm

    imi poti spune cand e targul de vechituri la brasov ?
    merci si unde
    anca scuze iarasi

  3. Martie 3, 2009 8:35 am

    Targul de vechituri din brasov se tine mereu, chiar si in weekend. Sunt tigani care aduc haine din strainatate si eu mi-am cumparat de acolo niste piese superbe, la preturi minuscule, pe vremea cand stateam la brasov. Am stat doar un an acolo, acum stau in bucuresti. Dar, din cate stiu de la prietenii din brasov, targul a fost mutat in cartierul bartolomeu. Din pacate nu pot explica exact unde, dar multa lume stie de el, mai ales in zona aia. Cred ca daca intrebi de targul de haine din Bartolomeu, o sa te ajute cineva.

    Un sfat: ca sa tii piept concurentei, trebuie sa nu-ti bati joc de clienti. Adica sa reconditionezi cum trebuie hainutele si sa nu pui preturi enorme. Si mai ales, sa fii foarte selectiva, sa nu cumperi orice. Numai piese deosebite si in stare foarte buna. Chiar daca nu sunt vintage original, macar sa fie frumoase, sa-si merite banii. ;) Succes!

    Am incercat sa intru pe site-ul tau, eram curioasa, dar nu merge linkul.

  4. Martie 10, 2009 11:07 am

    Ce importanta are? In orice caz, atata timp cat imi vad de treaba mea si nu am ca scop in viata jignirea gratuita a altor oameni pe internet, il depaseste pe al Valentinei, de exemplu.

  5. nadaella permalink
    Martie 11, 2009 8:43 am

    asta e, unii oameni simt nevoia sa-si umple goliciunea cu rahat – altceva nu stiu sa inghita => altceva nu pot vomita…

  6. Claudia permalink
    Martie 29, 2009 5:03 pm

    Buna. As fi interesata de locul in care are loc targul de haine de la brasov… Ai spus mai sus ca n-ai putea explica. De ce? Pentru ca nu stii exact sau pentru ca e complicat de explicat? Daca stii, te rog sa-mi zici si mie. Mersi.

  7. Martie 29, 2009 5:40 pm

    mai, nu pot explica pentru ca nu mai stau in brasov si nu am mai fost la targ de cand s-a mutat. cand m-a intrebat anca, de mai sus, despre el, am sunat un prieten din brasov sa-l intreb unde se mai tine, si mi-a zis doar ca s-a mutat in Bartolomeu. Deci nu stiu exact, imi pare rau. Mai intreaba si tu prin Brasov. Cand stateam eu acolo, multa lume stia de el.

    • elena permalink
      Iunie 30, 2009 9:21 pm

      targul de haine s-a mutat inapoi in zona traian.merita vizitat mai ales duminica si miercurea

  8. Raluca permalink
    Octombrie 23, 2009 10:43 am

    Buna Oana,

    Mai este un targ foarte mare la Curtea de Arges, din cate stiu se tine marti, joi, duminica. Am o prietena care si-a luat multe chestii dragute de acolo.

    Oricum in orasele mici de provincie se gasesc hainute f dragute in SHuri!…in Bucuresti nu am intrat in niciunul inca!

    • Octombrie 23, 2009 11:17 am

      nu ajung eu prea des la curtea de arges, dar multumesc. poate e util altora. :) cat despre sh-uri, asa e. atunci cand merg la tg-jiu, gasesc chestii mult mai faine decat gasesc aici in bucuresti. nu stiu de ce. :(

  9. Mai 5, 2011 1:12 pm

    Interesant articolul tau despre haine second hand

  10. Brandusa permalink
    August 17, 2012 10:44 am

    Da, imi place sa intru in magazine second-hand, nu din alea in care miroase urat. Gasesc adevarate comori. Ma intreaba deseori colegele: bai, de unde iti iei fustele astea? asa ce ma enervezi… Cu 50 de lei imi iau o sacosa plina cu tot felul de lucruri frumoase, in perfecta stare si mai ales de care n-are un sfert din oras.

  11. Noiembrie 24, 2014 1:08 pm

    Si eu am gasit comori in magazinele online de acest fel .
    Merita .

Trackbacks

  1. Haine
  2. a.t.u
  3. Faruri3

Lasă un răspuns

